Iklan

Wednesday, April 27, 2011

Oyang Dan Cicit

Salam....





Gambar atas.
Oyang dan cicit.
Opahku dan Zikri.
Syahdu je aku tengok oyang dengan cicit ni.
Kalau korang nak tau.
Opah aku tu dah lingkungan umur 78 tahun gitu.
Tapi ada lagi kudrat (walaupun sebenarnya tak ada mana pun).
Gagah lagi nak tolong tengokkan cicit dia.
Kadang bila kita tak bagi.
Merajuk.
"Tahulah opah dah tua, tak boleh diharap dah, orang tak suka"
Katanya.
Boleh pulak gitu.

Kadang aku nak pergi mandi or solat.
Minta tunggu je.
Tunggu tengok je.
Tetiba aku keluar bilik air dah dimandikannya cicit tu.
Ya ALLAH.
Sabar je le.
Kita ni risau le dia dah tak kuat kudrat kan.
Nak bagi dia rehat.
Tapi.
Opah tetap opah.

Kadang ada gak yang tak sependapat.
Tambah-tambah lak melibatkan hal anak.
Yelah namapun lain zaman kan.
Zaman opah lain.
Zaman kita sekarang dah lain caranya.
Tapi nasib baiklah aku ni berdiplomasi orangnya.
Ewah.....
Takpela opah kurang info dulu.
Kita yang dah ada info ni kenalah terangkan.
Dengan cara diplomasi gitu.
Orang tua memanglah ego sikit kan.

Kadang kalau aku berjalan memana.
Aku memang bawa opah sekali.
Ye le takkan nak tinggal dia sesorang kat rumah kan.
Lagipun bawa jalan takde le dia boring kan.
Kadang bila aku asyik uruskan IR or beli barang.
Opah tunggukan si Zikri.
Dah rope bibik padaku pulak sekali tengok.
Ok lempang aku kurang ajor punya cucu, cakap opah bibik.
Hahahahahahaha....
Awok melawak je.
jangan ambil serius ei.

Apapun.
Aku memang kagum dengan opah.
Aku yakin ramai yang seusia dengan dia.
Tak adanya nak tolong anak cucu cicit bagai dah.
Lantakle deme.
Tabik spring kat opah.......
Petua opah.
katanya dari muda rajin makan ubat aka jamu.

Entah aku bila dah umur macam opah.
Entahkan larat lagi ke kudrat macam opah.
Huhuhuhuhu....
Ok nak makan jamu dari sekarang.
Hehehehehe....

Aku harap opah sentiasa diberkatiNya.
Ya ALLAH berikanlah kelapangan dalam hidup opah.
Amin.

Hik....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails