Iklan

Monday, November 30, 2009

Mereka Yang Berlagak.....

Salam....

Aku selalu jumpa orang yg suka CAKAP BESAR aka BERLAGAK aka RIAK.
Baik masa study dulu.
Masa kerja.
Baik kt kampung aku.
Mahupun di bandar besar cam KL.

Boleh ke aku katakan CAKAP BESAR.
salah satu perangai TIPIKAL orang kita??

Yang sebenarnya aku heran.
Heran apa motif orang CAKAP BESAR.
Apa motif gebang sini sana harta benda derang?
Apa motif gebang duit ada banyak kt bank?
Apa motif gebang meniaga untung sehari 5 ribu?(5 ribu je ke???)
(ko bukan meniaga MLM yg nak kena tarik org masuk under ko)

Kat kg aku ada sorang.
Asal kalau ada kenduri keramaian ke.
Kalau dia datang.
Fuh mesti gebang.
Hari ni meniaga penat tak menang tangan.
Untung jer mau 10 ribu katanye.

Korang rasa sebab apa?
Aku rasa 1 je sebab nak BERLAGAK.
Sebab pada hemat aku.
Orang yg bebetul ada harta & duit ni.
Takdenye nak gebang kat orang eh duit depa.
Depa cool je.
Selalu yang takde yg gebang melebih.
Senang kata AUTA saja.

Pulak tu selalu aku tengok
Yg kata harta banyak berkoyan2 ni
Yg selalu jeles kat org yg kurang dari depa.
Motif??

Orang yg pakai kete continental buatan luar negara.
Yg jeles dgn org yg pakai kete nasional.
Orang yang meniaga kedai batu besar.
Yg jeles dgn orang meniaga kedai papan kecik cenonet.
Orang bisnes kontrak juta2 yg jeles dgn orang meniaga makan kecik2.
Sampai dikaconye tempat org yg meniaga kecik tu.
Apa tak reti bersyukur ke dgn rezeki yg ALLAH dh bg tu.
Apa ke tamak lagi.
Nak sumbat rete mende tu dlm kubur kot?

Semoga ALLAH berilah keinsafan pada mereka ni.
Nak kata tak kaya.
Keta dh beso dah.
Umah batu tersergam indah.
Harta menda banyak.
Apa tak sedo ke.
Kesenangan yang ALLAH bg tu pun ujian.
Yg ditahunye ujian bila dtg susah je.
Time susah baru nk ingat ALLAH ke apa?
Time senang tak reti bersyukur.

Hmmm....

TIPIKAL manusia....
Semoga aku sentiasa disedarkan jika ada perangai macam ni.
Amin....


Hik....

5 comments:

salsabeelasofiyyahsakeenah said...

fuh..saya saaaangaaaat suka entry ini...sy setuju apa yg yus cakap tu...org yg beria2 citer pastu cakap org ala2 dengki ngan dia tu yg sebenarnya dengki ngan org..idup dia tu dok pikir org nak mengata dia je..perasan bluwek....tolonglah..very the negatif and paranoid ok...

perasan kaya..lawak kan..wakakka..

Intan and The Boys said...

ngan org2 camni kena berdoa supaya dia rendah diri semula. tak baik ooo riak2 ni. nanti tuhan tarik balek kesenangan...baru tau.

camne raya awak aritu? semua ok ke?

Unknown said...

memang kaya tuuuu :)

yusyanti said...

tu lah kan....
harap ada le skit rasa rendah diri kt derang.....
bkn apa RIAK ni tuhan pun tak ske

yusyanti said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails