Iklan

Saturday, January 30, 2010

Dugaan Senang Dan Susah....

Salam....

Setiap insan ada cerita tersendiri.
Dan setiap cerita itu ada dugaannya.
Tapi aku selalu nampak.
Kita ini selalu fikir.
Dugaan itu hanya apabila kita kesusahan.
Kita jiwa kacau bila dilanda susah.
Kita resah bila ditimpa bencana.

Tapi kita lupa.
Kesenangan yang kita miliki.
Sebenarnya itu juga dugaan.
Kerana itu bila kita diberi kesenangan.
Rezeki yang melimpah ruah.
Kita jadi alpa.
Tidak bersyukur.
Malah lagi buruk kita bongkak dan riak.
Nampak.
Inilah dugaan kesenangan dan kenikmatan.
Dugaan supaya kita tidak riak.

Sebab itu aku selalu berfikir.
Ada bagusnya kita ini diduga dengan kesusahan.
Barangkali kesusahan itu.
Akan mendekatkan kita lagi dengan ALLAH YANG MAHA ESA.

Ada orang bongkak dengan kecantikan.
Sehingga siapa yang buruk dicela.
Bangga dengan jenama mewah.
Sehingga ada rasa riak.
Memandang rendah pada insan lain.

Tapi berpegang pada kata.
ALLAH menduga setiap umatnya pada kadar yang termampu.
Aku yakin setiap dugaan itu berpada untuk kita.
Cuma aku harapkan.
Apa saja dugaan.
Biarlah dugaan itu mendekatkan aku padaNYA.
Biarlah aku dan seluruh famili ku terdaya.


Huh....
Sedikit jiwa kacau.
Hik....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails