Iklan

Tuesday, February 25, 2014

Sabar Itu Indah

Salam..

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya dan janganlah kamu berbantah-bantahan: kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu dan sabarlah(menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati): sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar."
Surah Al Anfal, Ayat 46.

 Bila ada sesiapa mengadu masalah pada aku.
Aku memang tak reti nak bagi cadangan atau penyelesaian.
Pertamanya, hati orang aku tak tahu bagaimana cara fikirnya.
Mungkin cadangan yang aku bagi nanti rupanya tak sepadan dengan orangnya.
Kadang orang mengadu, asalnya sendiri dah ada solusi sendiri.
Saja nak bercerita.
Keduanya aku sendiri tak tahu nak berkalau-kalau.
Tak reti nak "kalau akulah kat tempat kau aku buat begini,begitu, blablabla"
Sebabnya dah tentu sesuatu yang terjadi itu berpadanan dengan diri kita.
Allah takkan menguji umat manusia pada ujian yang tidak mereka mampukan.
Begitukan.
Jadi paling koman aku boleh nasihat.
Bersabarlah. Ini dugaan.
Bunyi macam bagus je kan.
Kalau aku tambah lagi Ayat 46 Surah Al Anfal di atas lagilah bunyi macamkan bagus sangat.
Perasan ustazah pula nanti kata orang.
Hiks.
Alah Ayat dari Allah.
Tak perlu jadi ustazah pun untuk hayati. Kan?
Aku sendiri tak tau nak klasifikasikan tahap kesabaran aku.
Ada perkara aku boleh sabar, ada perkara aku pun kurang sabarnya. Huhuhuhu
Aku sendiri gunakan ayat ni bila aku ditimpa ujian.
Alhamdulillah lapang sikit hati.
Mari kita sama-sama tingkatkan kesabaran kita.
Sabar itu indah.
 Hiks    

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails