Iklan

Thursday, April 9, 2009

Mari bersalin.....Siri 2

Salam....

13.02.2009

Walaupun agak ralat sbb nak masuk labor room
Hubby tak sempat sampai.
Nak tak nak aku redha jelah.
Sempat sms maksu je.
Handphone aku letak dlm beg.
nurse cakap diorang akan hantar ke labor room.
Aku dok fikirle jenuh aku nak tunggu berjam dlm bilik tu
Sebab ada org kata sejam satu cm bukak.
Fuh mau 6 jam aku nak tunggu sbb br buka 4cm.

Masa aku masuk labor room tu jam lbh kurang 1.15pm
Nurse ikat pinggang dgn wayar utk check hb baby.
Aku berdebar je.
10 minit dlm labor room aku dgr suara hubby dari luar tanya nurse.
Senyum aku dgr suara hubby.
Tapi tak boleh masuk sbb hubby tak isi form.
Biasalah hospital kerajaan kalau suami nak masuk labor room kena isi satu form.
Tak apalah sekurangnya aku tau hubby ada tunggu di luar.

Selang 20 minit aku rasa sakit sgt.
Sampai terjerit mcm nak nangis.
Dr ckp "Eh jgn nangis"
Sister suruh kalau sakit sedut gas kt tepi katil.
Masa ni sister tu seluk katanye "Already 8cm....fully already"
Wah kira cepatla bukaannya.
Sambil mengiring ke kiri aku tarik gas kt tepi n sedut.
Tekup...sedut...hembus...
Smpai aku rasa terlebih sedut mcm 'layan stim' lak
Hihihihihihi....


Dlm 10 minit aku rasa nak berry
"Dr saya nak berak la"
Kelakar aku bole ckp mcm tu kt dr....Hik
Sister trus terlentang kan aku.
Lepas tu dia suruh betulkan kedudukan kaki
Sister "Berak je...saya ada kt cni"
rasanya aku dh nak bersalin.
Tapi mmg rasa nak berry weih....
Masa ni diorang tak bagi dah sedut gas tu.
Tapi aku nak sedut lagi(terlebih 'layan stim')

Bila sister dah suruh berry.
Aku pun teran ar mcm nak berry
Tapi cool n steady ar(aku mmg berry teran cool n steady)
Then sister tu ckp aku teran salah
baby tak bergerak pun.
katanya sila teran dari perut.
Aku pun bkn tau camne teran dari perut.
Aku tahan nafas dari prut
Masa ni baru aku rasa ada seketul benda nak keluar kt tuut...(Hehehheh)
Sister "Ar..pandai pun...push lagi...buat lagi"
Sambil push tgn aku lap2 peluh kt muka n picit2 hidung
Konon tak nak hidung kembang masa push...ala2 kontrol cun
(mcm le hidung mancung sgt...hihihihihi)

Dalam 15 minit push...
Tetiba bole aku ala2 kemalasan nak push (teruk betul aku ni)
Nak kata malas tu ntahlah.
Cuma rasa dah tak larat.
Cam redha je nak kena czer ke...forcep ke...vacuum ke....
Sister tu cakap "Bole ni baby kamu kecik je...angkat kepala tgk kepala baby dh nak keluar"
Aku tak angkat pun kepala tgk..
Takut nak tgk(Boleh aku fikir mcm ni...)
Dr cakap "Jgnlah macam ni ..sayang baby kan.taknak apa2 jadi kt baby kn"
Dgr je Dr ckp mcm tu
Terus aku menjerit sound effect cerita Ninja Samurai
"EE...YAH!!!!"
Diikuti aksi tangan aku sebelah genggam rambut.
Elok je habis jeritan sound effect ninja tu terus aku dgr baby nangis
Ala2 terpinga2 gak aku
Serius rasa sakit ke apa tak ada langsung
Ni bukan tipikal punya perasaan lepas bersalin.
Tapi mmg aku rasa lega yg amat.
Rasa sejuk je kt tuut (Hihihihih...ye le kena aircond)
Sister tu picit2 bg darah keluar pun tak rasa sakit apa.

Sister tu angkat baby
"nah tgk kamu dpt baby apa"
Yg aku perasan masa ni
Rambut baby yg itam n lebat
Mata baby melilau kiri kanan (yelah terkejut kot dlm perut gelap je)
Mulut baby nganga2 mcm anak burung (lapar kot)
Kaki n tgn baby gerak2 mcm berkayuh.
Tuut baby yg jelas...Hihihihihih

Sister cepat2 bawa baby keluar.
Yelah nak check le kot
Sebab baby aku kn kecik je.
Sementara tunggu nak kena jahit.
Aku sempat selak baju nak tgk perut flat ke tidak (lawak tul)
Tapi haram tak flat...banglo lg ada le....Hik

Proses menjahit lama gak le
Dekat 30 minit
Time jahit sister tu benarkan aku sedut gas kt tepi tu
Apa lagi aku tarik gas tu sampai tercabut dia punya sarung.
Rasa mcm byk je jahit....Hehe
Sambil jahit borak2 dgn sister yg jahit tu
Baik je....elok je layan aku borak....
sambil borak sambil sedut gas tu balik....
Tekup....Sedut...Hembus....
Memang layan stimlah....
Menyesal gak tak bawak handphone kalau tidak bole sms gunits.

Lepas jahit baru le aku rasa lenguh yg amat kaki...
Lepas tu nak gerak mcm seriau
Seriau jahitan terbuka.
Tak lama lepas tu bole masuk ward.
Diorang letak baby kt tepi aku.
Senyum lebar aku tgk baby
Nurse suruh susukan baby
Yg bestnye baby pandai menyusu.
Cap...cap dia menyusu

Masuk je ward.
Terus hubby n opah dtg.
Hubby "Meh nak sayang sikit"
Aku igt dia nak cium baby rupanya cium aku
Hihihihih blushing lak kejap.
Terus hubby azankan baby.

Syukur aku bersalin tak de alami komplikasi apa2

Hmm ni je lah yg aku dpt ceritakan.
Tiap kali aku nak cerita kt org mesti nak gelak...
Hihihihihih

10 comments:

sol said...

bestnye ko pengalaman bersalin nak tergelak bila ingt.. aku plak nak nnges kalu ingat pengalaman sendiri haha..

tp pengalaman pntg & sepnjg peknen saya amat hepi. tu dapat syahmi yg kuat gelak hahahaaha..

tahniah again! njoy ur brand new exciting life.. :)

vtec said...

lawaknya cite yus ni, boleh lak nak rehat dr push hehe tp selalu gomen mcm tu die akan bg semangat utk buat normal xmcm swasta, turn aku besok xtaule camno kotnya tertido lak xke haru

azia rinne_rinn said...

tahniah...
syok baca pengalaman yus..
lain org lain pengalaman..
sama ada pengalaman yang mengembirakan,nak tergelak, nangis...itu semua pengalaman... apa yang penting ibu dan baby selamat, sihat sepenuhnya..
bersyukur dengan rahmatNya..

Tahniah..

nieda said...

salam perkenalan,
Seronok baca pengalaman bersalin. Lain orang lain ragamnya..Yus nmpk mcm mudah sangat bersalin. Sekarang ni saya suka search pengalaman bersalin. Actually saya tgh pregnant, insyaallah due dlm bulan 5. Hopefully semuanya dipermudahkan.. Amin..

salsabeelasofiyyahsakeenah said...

we yus lawak giler ko tulis wakkakkaa...kalulah dpt pengalaman semudah kamu...apa rasa gas tu weh???? nak rasa...ekekkkee....yus ko leh jadi penulis komedi ler...eh ada ke penulis komedi?? i enjoy ur writing..best best...tak bosan....tahniah lagi skali..cepatlah balik bergunit weh..bosan nie takde org nak conf...

Anonymous said...

wahahhaha..mmg lawak wehh...nk pecah prut aku baca entry ko nie..=p slalu ar updet latest news n pics oek...nk tgk gamba bb bebanyak.ahaks..neway congrats again!~muaxx

HadSha said...

tahniah laling..syok weh bace pengalaman ko.... lawak lawak....
best kan???? hihihihi.....

HadSha said...

tahniah laling..syok weh bace pengalaman ko.... lawak lawak....
best kan???? hihihihi.....

yusyanti said...

hi geng smua...
mmg lawak...
tiap kali terigt aku mesti gelak...
citer kt org pun nak tergelak...
tp sakit tetap sakit ler...
tp sbb skejap...
rasa oklah sakitnye tuh...

pinku gas tu kan...
yus citer kt hubby
dia pun ckp nak try sedut...
nak rasa stim mcamana...
hhihihihihi....

Intan and The Boys said...

hehee...memang sempoi je ko bersalin.
suka2...

yang, suami boleh masuk ek?
kena isi form dulu la ye?
brape minggu before bersalin kena isi tu?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails