Iklan

Friday, June 5, 2009

ROSLI DHOBI....Kumpulan Rukun 13

Salam....

Mlm tadi aku layan siri Warkah Terakhir.
Kisah perjuangan Rosli Dhobi.
Alah pejuang keturunan Melanau.
Yg dlm subjek sejarah kita masa sekolah ada sebut tu.
Yg dia bunuh gabenor British tu.
Aku ingat sebab kalau korang nak tau Sejarah adalah subjek kegemaran aku.
Ramai yg tak suka sejarah sebab byk fakta ar.
Byk kena baca note ar.
Tp aku suke.
Tak percaya tanya En wolverine.
Yg sebenarnya En wolverine pun suka subjek Sejarah.
Memang serasi bersama gtu....
Tapi nama je subjek favourite tetap tak score dlm SPM.
Hahahahahahaha....

Semalam episod kedua.
Part yg paling aku tertarik adalah adegan angkat sumpah.
Penubuhan Kumpulan Rukun 13.
Baru aku tau knp nama kumpulan tu Rukun 13.
Jumlah yg berbincang masa tu adalah 13 orang.
Kebetulan rukun sembahyang adalah 13.
Sempena tu ar nama Rukun 13 tu.

Masa nak angkat sumpah semua ahli adalah baca surah Yassin.
Buat air Yassin.
Semua angkat sumpah....
Selesai lafaz semua minum air Yassin tersebut.
Mmg terkesan le kat hati aku tgk adegan tu.
Sebab masa lafaz sumpah ada lafaz tidak akn ingkar pd perintah ALLAH
perintah Rasulullah, pemimpin, akn menjaga maruah bangsa blablabla....
Pelakon2 pula mmg masing2 menjiwai ar.

Mmg perbincangan nk tubuh kump Rukun 13 ni.
Mmg bg aku part yg menarik ar.
Siap ada dialog pasal perang KHANDAK.
Ingatkan perang KHANDAK.
Perang yg mana Islam kalahkan org bukan Islam.
Guna taktik gali parit.
Sesekali layan cerite mcm ni.
Seperti recall balik pengetahuan kita.
Yg mcm semakin nk pudar.
Hihihihihihiihi....

Tak sabar nak tgk episod seterusnya.
Sbb masa ni Rosli Dhobi belum terlibat dgn kump Rukun 13.

Ah ye.
Tak pasal2 kamek rasa nk cakap Serawak pas tgk cite ni.
Hik....

**NOTAKAKI : Apakah motif entry ni bersempena aku nak bgtau aku dh langgan ASTRO MUSTIKA.

6 comments:

Unknown said...

salam..
rosli dhoby is not melanau..
in the past, sibu same with kuching(Sarawak Darul Hana)..
if u wanna noe that Kuching is largest Malay community in sarawak..

yusyanti said...

tq for info....
if im not mistaken when i search from wikipedia
its mentioned that rosli dhoby is a famous melanau....
hmmm....

ayim said...

nope.. itz wrong. rosly dhoby is pure malay born sarawakian!! i'm preety sad about thiz.. how dare...

ayim said...

for those who said that rosly dhoby is melanau..they're totally insane!! xkan melayu hilang di dunia... rosli dhoby adalah anak melayu.. remember that.

@li@ said...

assalamualaikum..rosli dhoby actually melanau..kalau ayim tak caye jugak,tengoklah profile rosli dhoby..saya nie orang saraaawwwaaaak...so,i know that rosli dhoby is anak melanau..tak semestinya pejuang 2 harus anak melayu..terima hakikat,okay!!:p..peace!!

Mino said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails